Achtergrond schilderij

Voor sommige onderwerpen die je schildert is het best lastig de juiste achtergrond te kiezen. Dit is niet alleen zo bij het schilderen, maar ook wanneer je werkt met pastelkrijt- of potlood. De achtergrond die je licht van kleur maakt moet corresponderen met het onderwerp wat je schildert. Is dit onderwerp ook licht en schilder je een lichte achtergrond dan komt je onderwerp veel minder mooi uit de verf. Dit geld natuurlijk ook met een donkergekleurd onderwerp.

Grijswaarden (dit zijn gemiddelde toonwaarden) combineren niet mooi met middentoonkleuren. De middentoonkleuren zijn de kleuren die tussen een lichte en donkere toon inzitten. Kies altijd voor contrast! Daar wordt je schilderij spannend en interessant van.

De positieve- en de restvorm

De positieve vorm is het onderwerp op het doek. De achtergrond die dan overblijft wordt ook wel de restvorm genoemd.

Het mandarijntje is overwegend licht geschilderd. Dit is de positieve vorm. De restvorm (achtergrond) is donker. De harmonie is perfect.

De achtergrond is belangrijk, het heeft invloed op de stemming, ruimtelijkheid en sfeer van het schilderij. Een achtergrond schilderen kan soms moeilijk zijn omdat het geen object is. Je moet je er een voorstelling van maken. Sommige kunstenaars zijn een kei in het creëren van achtergronden.

Esther Visser

Esther Visser maakt pasteltekeningen van vogels en andere dieren. Ik vind haar achtergronden altijd geweldig en wil hier een paar tekeningen van haar laten zien.

Groene specht
Vinkje

Esther gebruikt fantastische kleuren en je kunt zien dat zij bepaalde tinten van haar hoofdonderwerp gebruikt om de achtergrond mee te bewerken. Het vinkje bijvoorbeeld, licht prachtig op tegen de achtergrondkleuren. Wil je meer zien en weten over Esther, breng dan een bezoekje aan haar website https://www.esthervisserpastel.nl/  en bewonder haar prachtige tekeningen met de meest fabelachtige achtergronden.

Kuifmees

Natuurlijk maakt Esther unieke schilderijtjes. Ik heb een ontwerp, wat zij in 2019 maakte, van haar nagemaakt. Dit was een opdracht van mijn tekendocent waar ik ieder jaar weer 24 lessen volg. De tekening van het kuifmeesje heb ik gemaakt met pastelpotlood. De achtergrond met pastelkrijt.

Abstract

Ook maakte ik een acrylverschilderij op karton. Dit naar aanleiding van het blog “Op karton schilderen”. De achtergrond is gemaakt met acrylverf, de tekening van de vogeltjes heb ik gemaakt met zwarte viltstift en zwarte inkt. Daarna heb ik de vogels weer ingeschilderd met acrylverf.

Het is een unieke afbeelding geworden. Schilderen op karton en een ontwerp van een robot is niet een alledaags gebeuren wat ik doe. Dit uitzonderlijke ontwerp is dan ook het enige op de hele wereld. Ik wil dat zo houden…Dus doubleren is verboden..:-)

Het uiteindelijk resultaat!

Veilige keuze

De meest veilige keus is een achtergrondkleur die min of meer overeenstemt met de kleur van het onderwerp. Kies dan wel een toonwaarde die afwijkt van de kleur van het onderwerp.

 

Van licht naar donker

In sommige gevallen is de achtergrond schilderen belangrijker dan de kleur die je gebruikt. Dat geldt vooral wanneer je een achtergrond wil laten verlopen van licht naar donker.

Bovenstaand zelfportret van Rembrandt van Rijn uit 1628, laat zien dat het licht op de rechterzijde van het gelaat valt. De linkerzijde is de schaduwkant. Dat zie je terug in de achtergrond van het schilderij.

Achtergrond opbouwen

Er zijn kunstenaars die eerst het gehele onderwerp schilderen en daarna pas de achtergrond gaan realiseren. Ga je echter eerst met de achtergrond aan de gang, zie dit dan als de etalage voor je onderwerp. Het is zinvol om met achtergrondkleuren te experimenteren. Probeer wat tinten uit die je ook gaat gebruiken in je onderwerp. De kleuren van je achtergrond hoeven niet hetzelfde te zijn maar kunnen een andere toonwaarde hebben.

Begin, wanneer je de juiste keus hebt gemaakt met een grote kwast (een spalter). Lekker aan de gang gaan zonder erbij na te denken is de beste manier! Ga regelmatig van een afstandje kijken of je het nog oké vindt.

Ga steeds kleinere kwasten gebruiken om te verfijnen. Ben je tevreden over je achtergrond, begin dan met het hoofdonderwerp op je doek te zetten. Dit kan met houtskool of gewoon direct met verf. Net wat jij prettig vindt..

Ben je klaar met je onderwerp, dan kun je misschien nog hooglichten in je achtergrond aanbrengen of juist wat meer schaduw.

Leuke tips

  • Ben je een kunstenaar die met olieverf schildert? Een onderschildering of achtergrond kan ook altijd met acrylverf worden gerealiseerd. Olieverf hecht enorm goed op deze verf. Acrylverf is snel droog zodat je al binnen een paar uur met je hoofdonderwerp aan de gang kunt.
  • Kijk voor achtergrond ideeën is op Pinterest.nl. Geeft enorm veel inspiratie.

 

Weer eens wat anders…Achtergrond schilderen met Corrie Leushuis met een roller!

 

 

Ook leuk om te lezen…https://zelfkunstmaken.nl/schilderen-op-karton/

Óf  https://zelfkunstmaken.nl/kleuren-mengen-op-canvasdoek/

 

Bronnen:

Pieterbroertjes.nl

Esther Visser “pasteltekeningen”

Corrie Leushuis “Vrolijk schilderij”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *